prof. M. Kulus Nie ma egzaminu "z dzieckiem", natomiast na początku każdy dostaje jedno pytanie praktyczne np. - 15 kg dziecko z 10% odwodnieniem, ile (i jakich) podasz płynów w pierwszej dobie, trzeba uwzględnić zapotrzebowanie dobowe i straty - dobowe zapotrzebowanie na Na i K na kg masy ciała, jakie stężenia preparatów - jak wyrownac kwasice metaboliczna, wzór na ilośc NaHCO3 z BE - analiza wyniku badania spirometrycznego, jakie są metody badania u dzieci - żywienie, ile powinien jeść noworodek np. w 7 dobie - Apgar Następnie są 2-3 serie pytań bardziej teoretycznych. Egzamin trwa ok 2h (dla 4-5 osób). Bardzo przyjemna atmosfera. Podobno pytaniem "ostatniej szansy" jest: mukowiscydoza. -niskorosłość, przyczyny, diagnostyka -zespoły złego wchłaniania -żółtaczki -biegunki -bóle brzucha, różnicowanie -"stany przejściowe": stolec przejściowy, pourodzeniowy spadek masy ciała i hipertermia, żółtaczka fizjologiczna, niedokrwistość niemowląt -najczestrze wady serca w zespole Downa -krążenie płodowe -kalendarz szczepień -PDA, VSD -cechy wcześniactwa -NEC -dysplazja stawu biodrowego, diagnostyka -przyczyny krwiomoczu -wady sinicze i przewodozależne -przyczyny i diagnostyka powiększenia węzlów chłonnych -mononukleoza, rożnicowanie -DN steroidów, wpływ leków wziewnych-różnica dwaki wziewnej i p.o. -niedoczynność tarczycy, objawy -hipo i hiperglikemia, różnicowanie po objawach -choroba Kawasaki -drgawki, leczenie i leki -celiakia Prof.Kulus Nie ma egzaminu praktycznego. Oto pytania, które padły dziś na egzaminie u prof. Kulusa: 1. Karmienie naturalne i sztuczne: do kiedy karmimy tylko piersią, kiedy wprowadzamy jakie pokarmy, kiedy gluten i ile na początku, ile posiłków w poszczególnych miesiącach, jak skontrolować, czy dziecko się najada. 2. Zalety karmienia naturalnego. Różnice między mlekiem początkowym a następnym. Różnice między mlekiem kobiecym a krowim - skład, jaka kaloryczność mniej więcej. 3. Stany przejściowe: żółtaczka fizjologiczna, pourodzeniowy spadek m.c, fizjologiczny wzrost temperatury, przejściowa niedoczynność przytarczyc, rumień przejściowy, przełom hormonalny, stolce przejściowe. 4. Krążenie płodowe. 5. Cechy wcześniactwa. Co to jest skala Ballarda? 6. Dystrofia wewnątrzmaciczna. Różnice między wcześniakiem a noworodkiem hipotroficznym. 7. Dz.n sterydów. 8. Białaczki - jaka najczęstsza, jakie objawy, diagnostyka, leczenie - wystarczy powiedzieć, że są schematy: sterydy+cytostatyki, kiedy przeszczep szpiku, jakie rokowanie w ALL, jakie szczepienie jest zalecane u dzieci z ALL - p/VZV, dz.n. po chemioterapii - chodziło o obniżenie odporności komórkowej i związane z tym infekcje oportunistyczne-jakie np. 9. Przyczyny niedokrwistości, podział. Niedokrwistości aplastyczne-jakie są? Niedokrwistości hemolityczne-wymienić jakie, co w badaniach. 10. Anemia sierpowatokrwinkowa-jak przebiega-chodziło o kryzy hemolityczne - to było moje pytanie i szczerze mowiąc kiepsko na nie odpowiedziałam, ale prof.Kulus mi pomógł :) i w ostateczności nie rzutowało to na moją ocenę końcową, jak się okazało. 11. Zaparcia u dzieci-przyczyny, leczenie, jak zapobiegać? 12. ZUM-jakie patogeny, diagnostyka, u kogo nakłucie nadłonowe i kiedy, jakie objawy u małych dzieci, jak leczyć + uwaga Prof. przewlekłe ZUM, szczególnie na podłożu wad wrodzonych UM jest przyczyną niedoborów m.c, nieskorosłości. 13. Angina-etiologia, objawy, leki 1. i 2.rzutu, różnicowanie. Atmosfera jest niezwykle sympatyczna i właściwie bezstresowa. Wystarczy powiedzieć coś ogólnie, Prof. nie drąży, czasem rzuci pytanie do ogółu lub sam dopowiada. Odpowiadało 5 osób, wszystkim Prof. poprawił ocenę o przynajmniej połowę. Tak więc nie trzeba się bardzo denerwowac.